V súčasnosti veľmi populárne zelené smoothie pomáha organizmu v rôznych smeroch, dokonca aj pri lepšom zaspávaní. Zelená sila rastlín nielenže posilňuje imunitu, detoxikuje, pomáha pleti zvnútra, ale podporuje aj osviežujúci spánok. Vyskúšajte zelené smoothie – určite pomôže po ťažkom dni s dieťaťom aj vám, aby sa vám lepšie spalo a zobudili ste sa svieže a fit.

Smoothie

Ako pomôže zelené smoothie?

Poruchy spánku patria k problémom, na ktoré sa pacienti u lekára alebo liečiteľa sťažujú najčastejšie. Niet divu – informačný tok všadeprítomných médií, stres a zaťaženie v práci a v súkromnom živote sú hlavnými nepriateľmi zdravého spánku. K tomu sa pridávajú stimulujúce prostriedky ako káva alebo energetické nápoje, ale aj alkohol a zaťažujúce kalorické jedlá večer.

Spánok často ovplyvňuje aj nepokojné prostredie, prípadne príliš mäkký alebo tvrdý matrac.

„Zelené smoothie pôsobí vďaka bohatému obsahu vitálnych látok očistne a harmonizačne na celý organizmus,“ vysvetľuje doktor Christian Guth v knihe Zelené smoothie – zdravie z mixéra. „To má pozitívny vplyv aj na spánok – ak zaradíte zelené smoothie do denného stravovacieho plánu, po určitom čase zistíte, že ľahšie zaspávate a váš spánok je pokojnejší, hlbší a uvoľňujúcejší. Pokojne sa môže stať, že doba spánku bude celkovo kratšia, ale vy sa zobudíte svieži.“

Po šiestich až siedmich hodinách vynikajúceho spánku vyskočíte z postele plní elánuJ

Pre uvoľnený nočný spánok si cielene môžete pripraviť smoothie s pridanými bylinkami na dobrý spánok. Fytoterapia sa už celé stáročia zaoberá výskumom rastlín s účinkom na zdravý spánok. Nasledujúce prísady v zelenom smoothie spánok podporia: valeriána, chmeľ, ľubovník bodkovaný, rumanček kamilkový, levanduľa, majorán, muškát, mučenka, komonica lekárska, lipkavec marinkový.
Použite buď čerstvú rastlinu alebo rastlinu v usušenom stave.
Pred prípravou smoothie na dobrú noc ich na 15 minút namočte do nádoby s vodou. Len čo listy zmäknú, pridajte ich aj s vodou k ostatným prísadám v mixovacej nádobe.

Smoothie a deti

Včasný „večerníček“

Vypite si alebo zjedzte lyžicou zelené smoothie už na večeru a nie až tesne pred odchodom do postele, pretože takto má dosť času rozvinúť svoj relaxačný/uvoľňujúci účinok. V tomto čase by ste sa už nemali hrať na počítači, pozerať napínavé filmy, hádať sa alebo unavovať športom. Radšej sa pohodlne uložte na pohovku s knihou, partnerom alebo s mačkou.
Pripravenosť na spánok podporí aj pokojná prechádzka.

RECEPTY

Smoothie na dobrú noc

Na cca 300 ml (1 porcia) potrebujete: ½ banánu | ½ jablka | niekoľko strekov citrónovej šťavy | 1 PL medu | 3 listy mangoldu (bez bielej alebo červenej stonky) | ako alternatíva: 1 malá hrsť špenátu alebo baby špenátu | 200 ml vody

Tip: K tomuto základnému receptu sa hodia listy a kvety v nasledujúcich kombináciách:

  • hmeľ a valeriána
  • ľubovník bodkovaný a valeriána
  • rumanček kamilkový a levanduľa
  • mučenka a komonica lekárska
  • lipkavec marinkový a ľubovník bodkovaný
  • muškát a chmeľ

Smoothie Večerný špeciál

Na cca 1 l potrebujete: 100 g malín | 1/3 cukrového melónu | ½ hrste brusníc | ½ limetky (ošúpanej) | za hrsť kvetov a listov hluchavky bielej (alebo hluchavky žltej) | 5 kvetov levandule | 1 PL medu | ½ l vody

Zmixujte, vypite a uložte sa do postele.
Dobrú nocJ

Milan Buno, Foto: Noxi, posugar.com