Máte niekoľkomesačné dieťa? Alebo už má dva roky, či štyri? A stále máte problémy so zaspávaním? Teraz sa na chvíľu zamyslite – má vaše dieťa nejaké pevné večerné rituály? Povedzme príjemný kúpeľ, minimasáž, čítanie z knižky, obľúbená hračka, s ktorou sa nehrá cez deň, ale iba s ňou zaspáva… Neverili by ste, ako dokážu večerné rituály pomôcť pri zaspávaní detí.

budiky

Správne podmienky

Nielen vy potrebujete pohodlnú posteľ, ale aj dieťa. Do šiestich mesiacov môže mať postieľku umiestnenú v spálni rodičov, neskôr už v samostatnej izbe. Teplotu v miestnosti udržiavajte na 18 stupňoch Celzia. Oblečenie by malo byť z prírodného materiálu a prikrývka musí byť priedušná. Pre ľahké zaspávanie je dôležitá podvečerná príprava na nočný spánok, deň čo deň rovnaká.

Do postele v rovnaký čas

Áno, nie vždy to ide, pretože každý večer môže byť iný. Ale snažte sa dodržiavať hodinu, kedy dávate svoje dieťa do postele. Ak ide dieťa spať v jeden večer pred ôsmou, na druhý večer po deviatej a ďalší ešte neskôr, lebo ste mali návštevu a on chcel byť s vami…nie je nič horšie ako dieťaťu rozhádzať biorytmus.

Zaspávanie vo vlastnej posteli

Nenaučte svoje dieťa zaspávať vo vašom náručí, alebo vo vašej posteli. je to super pocit, vieme, ale po čase sa budete cítiť ako otrok uspávania. Každé dieťa a aj dospelí sa v noci niekoľkokrát prebudí. Je to bežná kontrola tela, či je všetko v poriadku.
Ak je dieťa zvyknuté ležať v posteli samé, nie je tento pocit preň ničím výnimočným. Ak však doteraz zaspávalo napríklad na prsníku, začne plakať. Nevie ho totiž nájsť. Čosi sa zmenilo a rozsvieti sa výstražná kontrolka, že treba dať do pozoru celú rodinu.

Nechajte otvorené dvere

Niektoré deti lepšie znášajú odlúčenie od mamy, ak im necháte pootvorené dvere do spálne. Prenikajúce svetlo im dáva pocit istoty, že v izbe nie sú samé a rýchlejšie zaspia. Dokonca aj tichší hovor, prípadne slabučko pustená televízia môže v dieťati vzbudzovať pocit bezpečia, rýchlejšie sa upokojí a zaspí. Bude mať pocit, že ste stále nablízku, nikam ste neodišli a všetko je v poriadku.

Vytvorte pocit istoty

Ten je pre každé dieťa mimoriadne dôležitý. Po láske od rodičov azda najdôležitejší. Ak odchádzate z detskej izby a dieťa spustí plač, musíte ho upokojiť, dodať mu pocit istoty, že nikam nejdete, všetko je v poriadku, ale nastal čas na spánok. Následne odídete. Určite nie je vhodné dieťa nechať vyplakať. Prichádzajte k nemu v pravidelne sa predlžujúcich časových intervaloch. Napríklad prvý deň najskôr po troch minútach, potom po piatich, napokon po siedmich atď. Druhý deň tieto časy predĺžte o minútku. Tretí deň o ďalšiu…

Zaveďte doma pevný režim

Vraciame sa na začiatok – pevný režim a rituály sú mimoriadne dôležité. Či už to bude umývanie zúbkov, rýchle kúpanie, uspávanka…pravidelné opakovanie večerných činností pomôže dieťaťu zorientovať sa a nájsť si pevný bod. Neskôr sa už podvedome v ňom spustí reakcia – teraz je čas ísť spať. Takéto večerné rituály začnite zavádzať už medzi 6. až 8. týždňom.